Het project Verbeteren vismigratie Afsluitdijk, onderdeel van de Kaderrichtlijn Water (KRW), wil een optimale vispassage met een zoet- en zoutwaterverbinding en nieuwe kansen voor het oorspronkelijke ecosysteem tot stand brengen. Het project moet in 2015 gereed zijn. Artist impression van vigmigratieproject. Een aangelegd natuureilandje met daardoorheen een kronkelende rivier.
Sluizen, stuwen, gemalen, dijken en dammen vormen barrières in de trekroutes van vis. Een belangrijk knelpunt daarbij vormt de Afsluitdijk. Om dit knelpunt op te heffen wil Rijkswaterstaat een visvriendelijk spuibeheer voeren en vispassages aanleggen, zodat de vismigratie tussen zoet en zout water en de totale visstand in het IJsselmeer verbeteren. Concreet zijn er 4 maatregelen voorgesteld om de vismigratie te verbeteren: 2 vispassages en 2 zoutwaterafvoersystemen.
Vispassages
De eerste vispassage zal bij Den Oever worden aangelegd. De passage komt in de buurt van de afwatering van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (in de voorhaven bij de schutsluis), die als lokstroom dient. De tweede vispassage is gepland bij Kornwerderzand. Na afstemming met de regio heeft staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu besloten deze tweede passage uit te stellen, zodat de regio onderzoek kan uitvoeren naar de zogenoemde vismigratierivier.
Dit is een initiatief van onder meer de Waddenvereniging en Sportvisserij Nederland om een vispassage door de Afsluitdijk te realiseren in de vorm van zigzag bewegende watergang van ongeveer zes kilometer lengte. Deze constructie zorgt voor een geleidelijke overgang van zout naar zoet water, waarvan ook de zwakke zwemmers onder de vissen gebruik kunnen maken. Het onderzoek dat nu wordt uitgevoerd richt zich op de technische en financiële haalbaarheid.
Zoutwaterafvoersystemen
Er zullen 2 zoutwaterafvoersystemen worden aangelegd, om het teveel aan zout water dat in het IJsselmeer terecht komt, af te voeren. Dat teveel aan zout water is het gevolg van het in de toekomst in te stellen visvriendelijke spuibeheer, waarbij de spuimiddelen iets eerder worden opengezet en mogelijk wat later dichtgaan. Aangezien het IJsselmeer een drinkwaterfunctie heeft en belangrijk is voor de landbouw, is extra zout in het meer onwenselijk.
Planning
In november 2012 wordt gestart met de aanbesteding. De gunning staat gepland voor maart 2013. De aannemer zal vervolgens ontwerpen maken en vergunningen aanvragen. Naar verwachting wordt er in 2014 en 2015 gebouwd, zodat de vispassage en de zoutwaterafvoersystemen vóór het einde van 2015 gereed zijn.
Bron: Rijkswaterstaat