Sportvistoerisme naar Nederland

Nederland is een populaire visbestemming voor buitenlandse sportvissers en voor Nederlanders zelf. Het sportvistoerisme binnen en náár Nederland groeit sinds 2016 in rap tempo. Ter illustratie: het aantal buitenlandse leden (VISpashouders) is van 2016 (41.620) naar 2020 (83.043) maar liefst verdubbeld.

Deze harde groei valt te verklaren door het gunstige 'sportvisklimaat' van Nederland (laagdrempelig visdocumentenstelsel, veel en goed viswater), de lancering van het meertalige online platform www.fishinginholland.nl en de algemene trend in de toename van toerisme naar Nederland.




Vooral Duitse sportvistoeristen
Duitse sportvissers vormen veruit de grootste groep buitenlanders die naar Nederland komen om te vissen. In 2020 vormden zij met 69.443 VISpashouders 83% van de geregistreerde sportvistoeristen. Duitsers vormen ook de snelst groeiende groep sportvistoeristen: in 2015 waren er nog 'slechts' 27.771 Duitse VISpashouders. Dit aantal is in vier jaar tijd dus met circa 150% toegenomen.

De tweede grote groep sportvistoeristen zijn Belgische sportvissers: hun aantal is al jaren licht stijgende. In 2020 ging het in totaal om 10.633 Belgische VISpashouders (in 2019 was dit 9.994). Op plek drie komen Franse sportvissers, in 2020 goed voor 1.176 VISpashouders, wat neerkomt op 1,4% van het totaal aantal buitenlandse leden.

Meer dan 100.000 buitenlanders
Het werkelijke aantal sportvistoeristen dat jaarlijks Nederland bezoekt, is echter aanzienlijk hoger dan de ruim 83.000 buitenlandse VISpashouders van 2020. Zo is er voor het vissen aan of op zee geen VISdocument vereist, waardoor deze groep niet geregistreerd wordt.

Verder hebben kinderen tot 14 jaar in veel gevallen geen VISpas nodig, zijn er sportvistoeristen die louter de commerciële Nederlandse viswateren bezoeken en is er een kleine groep 'zwartvissers'. Sportvisserij Nederland schat daarom in dat het werkelijke aantal buitenlandse sportvistoeristen dat jaarlijks Nederland bezoekt ruim boven de 100.000 ligt.

Sociaal-economische betekenis
Deze groep toeristen doet - al dan niet met het hele gezin - bestedingen die ten goede komen aan de Nederlandse economie. Te denken valt o.a. aan: de toerisme- en recreatiesector (verblijfsaccommodaties), horeca, lokale middenstand, hengelsportdetailhandel en professionele visgidsen. Sportvistoerisme vormt daarmee een goed voorbeeld van 'duurzaam toerisme', waarbij de lokale ondernemer meeprofiteert.

Naast de buitenlandse sportvistoerist is er ook veel 'binnenlands sportvistoerisme'. Denk hierbij aan Nederlanders die bij het boeken van een weekendje of weekje weg, hun (gezins)vakantie of een speciale vistrip met vismaten hun keuze voor de bestemming en accommodatie in grote mate afstemmen op de sportvismogelijkheden en -faciliteiten.

In totaal gaat het hiermee jaarlijks om honderdduizenden sportvistoeristen in Nederland, goed voor honderden miljoenen euro's aan sociaal-economische betekenis.

Groei aantal buitenlanders in het bezit van de VISpas:
  • 2016: 41.620
  • 2017: 47.433
  • 2018: 54.122
  • 2019: 67.779
  • 2020: 83.043


Online platform www.fishinginholland.nl
Via het meertalige platform www.fishinginholland.nl en het hieraan gekoppelde toerismeproject maakt Sportvisserij Nederland actief werk het promoten van Nederland in het buitenland. Denk o.a. aan een actieve ‘offline’ campagne via Duitse sportvismagazines zoals Blinker, Rute & Rolle en Fisch & Fang en online campagnes via zoekmachines, YouTube en andere social media.



537.259 bezoeken in 2020
De reisbeperkingen naar Nederland vanwege COVID-19 (in het voorjaar én najaar van 2020 – deze golden ook voor buitenlandse sportvissers) ten spijt, nam het online bereik van www.fishinginholland.nl in 2020 toe tot 537.259 bezoeken door 388.024 unieke bezoekers. In 2019 betrof dit 419.402 bezoeken door 302.242 unieke bezoekers. Daarmee is het bereik van www.fishinginholland.nl van 2019 naar 2020 met ruim 28% gegroeid.

Digitale Duitse nieuwsbrief
Met elk jaar tientallen publicaties in print en diverse online acties – zoals een advertorial op www.blinker.de en videoprojecten in samenwerking met grote, internationale YouTube-kanalen en 'influencers' – wordt vooral in Duitsland een miljoenenbereik gecreëerd. Voorts worden er per jaar vier digitale nieuwsbrieven verstuurd naar zo’n 45.000 Duitse e-mailadressen (VISpashouders en nieuwsbrief-aanmeldingen).

Via deze nieuwsbrieven wordt een groot deel van de in totaal bijna 70.000 Duitse VISpashouders c.q. leden van aangesloten hengelsportverenigingen (volledig in het Duits) op de hoogte gehouden van de belangrijkste sportvisnieuwtjes en actualiteiten in Nederland.




Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.