AMSTERDAM - Vissen die in een school zwemmen profiteren van dezelfde natuurkundige principes als een peloton wielrenners. Dat hebben Schotse wetenschappers aangetoond.
Vissen die achteraan zwemmen in een school maken gebruik van de aanzuigende stroming die hun voorgangers in het water veroorzaken zodat ze zich minder hoeven in te spannen.
Een vis die aan de staart bungelt, hoeft ongeveer 12 procent minder hard te werken dan de 'koplopers' in een school. Dat meldt de Britse krant The Guardian op basis van onderzoek aan de Universiteit van Glasgow.
Energiekosten
“Dieren die zich voortbewegen in gecoördineerde groepen besparen energiekosten, net als wielrenners die in een peloton rijden”, aldus hoofdonderzoeker Shaun Killen. "De slipstream van de koplopers vermindert de weerstand waarmee hun volgers te maken krijgen, zodat die volgers zich minder hoeven in te spannen om dezelde snelheid te bereiken."
De positie van vissen in een school hangt volgens Killen vooral af van hun fysieke gesteldheid. De meest fitte dieren zwemmen voorop, de zwakkere exemplaren bungelen achteraan.
Staartbewegingen
De Schotse onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door filmbeelden te bestuderen van scholen goudharders die door een aquarium in hun laboratorium zwommen.
Ze berekenden de stofwisseling van de dieren door te meten hoe snel zuurstofniveau in het water afnam. Ook telden ze het aantal bewegingen van de staart van elk individu.
De dieren die op kop zwommen, bleken aanzienlijk meer staartbewegingen te maken. De volledige resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.
Hardlopen “De vissen die voorop zwommen en de meeste bewegingen met hun staart maakten, werkten harder”, aldus hoofdonderzoeker Shaun Killen. "Ze verbruikten aanzienlijk meer energie."
“Je kunt dit vergelijken met hardlopen", aldus de onderzoeker. "Hoe meer stappen je per minuut zet, hoe meer energie dat je kost.”
Bron: nu.nl