HHNK heeft de visrechten van haar wateren verhuurd aan de sport- en beroepsvisserij. Het waterschap mag op basis van de Visserijwet regels stellen ten aanzien van de bevissing en het te voeren visstand- en visserijbeheer op deze wateren. Het te voeren beheer moet worden vastgelegd in zogenaamde ‘visplannen’ die door de waterschappen moeten worden getoetst ten aanzien van de KRW. Het waterschap moet toetsen in hoeverre het door de visserij uit te voeren beheer niet indruist tegen de KRW en de in dit kader te nemen maatregelen.
Relatie KRW/Waterwet en visstandbeheer
De invoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) en de Waterwet heeft de
ecologische kwaliteit van water en de gewenste visstand die daar onderdeel van is, nadrukkelijker onder de aandacht van waterschappen en andere overheden gebracht. Daarbij is ook discussie ontstaan over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van waterbeheerders en visrechthebbenden (meestal beroeps- en sportvissers) ten aanzien van het visstand- en visserijbeheer. Sport- en beroepsvissers zijn als huurders van het visrecht volgens de Visserijwet (privaatrecht) bevoegd het aan de visserij gerelateerde beheer van de visstand uit te voeren. Met de invoering van de KRW en de Waterwet hebben de waterbeheerders publiekrechtelijk echter een grotere wettelijke bevoegdheid gekregen ten aanzien van het visstand- en visserijbeheer.
Inspanningsverplichting overheden
De waterschappen zijn samen met Rijk, provincies en gemeenten verantwoordelijk voor de realisatie van ecologische doelen voor oppervlaktewateren. De waterschappen hebben een specifieke inspanningsverplichting om, op grond van hun bevoegdheden en door de wijze van beheer, een visstand te bewerkstellingen die behoort bij de gewenste ecologische toestand, ofwel kwaliteit, van de betreffende wateren.
Voor de in het Provinciaal Waterhuishoudingsplan 2010-2015 aangewezen KRW-waterlichamen geldt een plicht om de daarvoor geformuleerde ecologische doelen, inclusief die voor de visstand, zoveel mogelijk, te realiseren. Bij voorkeur in 2015 maar met een uitloopmogelijkheid (fasering) tot eind 2027. Indien realisatie niet mogelijk blijkt kunnen de doelen onder strikte voorwaarden in 2021 worden bijgesteld.
Rol hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK)
Van het hoogheemraadschap wordt dus een actieve rol verwacht in het visstand- en visserijbeheer. Dit betekent dat zowel intern als extern duidelijk moet zijn welke regels en beleid het waterschap daarbij zal hanteren en op welke wijze invulling wordt gegeven aan de samenwerking met (andere) visrechthebbenden. Bij het verhuren van het visrecht blijven de oorspronkelijke visrechthebbenden, waaronder het hoogheemraadschap, namelijk volgens de Visserijwet bevoegd het visserijbeheer uit te voeren. HHNK zal in overleg met andere visrechthebbenden moeten vaststellen of voorgenomen onttrekkingen en uitzettingen geen probleem vormen voor het bereiken van de gewenste visstand.
Kaders
Voor de toetsing zijn kaders nodig. In het onderstaande rapport zijn per waterlichaam voor het beheersgebied van HHNK de kaders aangeven. Een en ander om o.a. het opstellen van een Vis(serij)plan eenvoudiger te maken. Naar mijn idee zijn we er als HHNK in geslaagd een helder toetsingskader neer te leggen dat naast een rol in het opstellen van de visplannen ook richting ‘andere” watereigenaren een voorname rol kan gaan spelen. HHNK is voornemens 2011 te gebruiken om gemeentenen natuurbeheerders , voor zover die eigenaar van water zijn, te wijzen op de mogelijkheden van het project Vissendoelen.
Voor het volledige rapport KLIK HIER